Osaatko käyttää aivojasi kun kävelet?

29.04.2016 11:311 vuosi sitten

Samalla kun valitset millä intensiteetillä lähdet kävelemään, sinun kannattaa harkita mitä teet aivoillesi: Otatko ne mukaan suoritukseen vai jätätkö ne narikkaan?
 
Ihmiskeho on syntynyt liikkumaan. Se voi hyvin kun se liikkuu joka päivä. Tämä on helppo havaita heti jos joutuu potilaana sängyn vangiksi: Pelkkä makaaminen rupeaa terveessä kehossa nopeasti tuntumaan epäluonnolliselta - suorastaan pahalta. Samoin aivot on luotu toimimaan. Ne eivät pysähdy missään vaiheessa. Lihaksesi, sydämesi ja hengityksesi kannalta levollisin toimintasi, nukkuminen, on täynnä vaiheita, jolloin aivosi tekevät töitä tehokkaammin kuin missään vaiheessa hereillä ollessasi. Kun ne pääsevät vihdoinkin rauhassa suorittamaan omaa sisäisesti tärkeää prosessointiaan, niiden aktiviteettitaso ylittää reippaasti minkä tahansa päivällä tekemäsi aivopähkinöiden murskaamisen tai Aivobicin.
 
Käveleminen on ihanan monipuolista liikuntaa. Kävelyn voi tehdä ihan rauhallisesti, mutta sen avulla voi myös kohottaa lihaskuntoaan ja hapenottokykyään. Vauhtia lisäämällä, polvia nostamalla tai mäkeä nousten sunnuntaikävelyn saa helposti muuttumaan urheilutreeniksi. Kivassa seurassa kävelleen sekä kepeä ulkoilu että suorituspainotteinen urheilu onnistuu paremmin.
 
Aivan kuten teet hyvinkin tietoisia ja selkeitä valintoja kävelyysi liittyen, sinun kannattaa harkita miten teet aivojesi kanssa. Moni kokee kävelylenkin miellyttäväksi tavaksi "tyhjentää pää" tai jollain tavalla saada "vastapainoa" työnteolle tai arjen muille kiireille. Toisaalta, jotkut miettivät mielellään tärkeitäkin asioita kävellessään ja saattavat synnyttää arvokkaita ratkaisuja ongelmiin juuri kävellessään.
 
Tässä kolme näkökulmaa, joiden avulla toivon, että teet huomioit entistäkin selkeämmin myös aivosi tarpeet samalla kun valitset minkälaisen kävelylenkin tarjoat lihaksillesi, keuhkoillesi ja sydämellesi:
 
1. Aivot narikkaan
 
Anna ajatusten ailahdella. Kun annat itsellesi luvan olla kiinnittämättä huomiotasi mihinkään tiettyyn aiheeseen, poistat samalla pienimmätkin suorituspaineet. Tämä kuulostaa ihanalta. Sitä se onkin - JOS onnistut! Monelle on yllättävän vaikeaa olla märehtimättä menneitä tai pelkäämättä tulevia. Kun onnistut todellakin jättämään aivosi narikkaan jopas puoleksi tunniksi, osaat tarvittaessa tehdä aivoillesi ison palveluksen. Ei jatkuva huolehtiminen ole tunnollisen ihmisen merkki. Itsensä "urheasti loppuun polttanut" ihminen ei tee palvelusta kellekään! Fiksu ymmärtää hetkittäin päästää irti. Sen jälkeen hän jaksaa taas paremmin olla hyödyksi sekä muille että itselleen.
 
2. Nauti maisemista
 
Keskity kunnolla maisemiin - riippumatta siitä, oletko luonnossa vai ihmisen luomassa ympäristössä. Kun teet tietoisen päätöksen olla liikkeellä tällä mielellä, voit tehdä kävelystä pitkän mindfulness -harjoituksen. Opit elämään vahvasti tässä hetkessä. Vaikka tässäkin tapauksessa olet märehtimättä menneitä ja pelkäämättä tulevia, tässä on jo suorituksen makua. Sinulla on selkeä pyrkimys aistia ympäristösi värit, lämpötilat, äänet sekä ilman tuoksut ja maut. Kun kävelet ohutpohjaisilla jalkineilla, saat mukaan myös tuontoaistisi ja tiedostat vahvasti joka sekunti alustasi pehmeyden, koostumuksen ja lämpötilan. Muista, että pyrkimyksesi on enemmän kuin pelkkä havainnointi: Nauti siitä, että olet elossa aistimassa tämän kaiken - kävellen reippaasti ihan omin jaloin! Aikanaan saattohoidossa moni kaipaa kaihoisasti sateessakin kävelyä.
 
3. Treenaa aivojasi
 
Hyvässä seurassa liikkuessasi, voit valita kumman vain kahdesta edellä mainitusta tavasta kohdella aivojasi. Kolmas vaihtoehto on se, että hyödynnätte tilanteen treenaamalle aivojanne. Kun opit sopivat treenimenetelmät, voi tehdä sekä hauskoja että tehokkaita treenejä yhdessä yhden tai useamman treenikaverin kanssa. Tämä pätee sekä fyysiseen harjoitteluun että aivoharjoitteluun. Etenkin luovuutta ja muistia kehittävät harjoitukset sopivat erityisen hyvin porukalla tehtäviksi. Itse asiassa, muistin treenaaminen on aina samalla luovuuden treenaamista, mikä tekee harjoituksista erityisen hauskoja.
 
Saat jatkossa yhä enemmän tietoa siitä, miten voit yhdistää kävelyn ja aivoliikunnan sekä Walk a Friendin että BRIIMin kautta. Ilokseni voin nimittäin BRIIMin puolesta nyt paljastaa keväällä 2016 alkavan yhteistyön Walk a Friendin kanssa. Tämä yhteistyön ansiosta saat yhä paremmat eväät kehittää sekä kuntoasi että mielesi kykyjä. Myös tulevissa blogiteksteissäni saat lisää konkreettisia eväitä tähän.